Je eigen gevoel als inspiratiebron

Blog door Aukje-Tjitske Dieleman en Marjon Cosijn

Inspiratie is overal. Om ons heen, maar ook en misschien wel vooral binnenin ons. Jouw verhalen laten zien hoe je als schrijver naar de wereld kijkt en hoe je daarop reageert. Dat geldt ook als je personages gebruikt.

Mensen kunnen niet zonder gevoel. Dat is dan ook een van de belangrijkste elementen in verhalen. Dus als je inspiratie zoekt, ga dan eens op onderzoek in jezelf: hoe voel jij je als mens? Hoe voel jij je als schrijver? Welke gevoelens kun je overbrengen op je personages?

Essentieel element van je verhaal

Gevoelens onderscheiden ons van dieren. En een lezer bereik je via zijn gevoel. Een verhaal dat bij de lezer geen gevoelens oproept, is mislukt. Dan is je lezer niet geraakt, terwijl de lezer juist leest omdat hij geraakt wil worden.

Onderzoek je eigen gevoel

Bij schrijven hoort research. Ik raad je aan om een paar weken een stemmingsdagboek bij te houden. Dagboeken lijken misschien wat uit de tijd, maar probeer het eens: de opbrengst kan je verrassen!

Noteer een aantal weken iedere dag kort iets over je stemmingen en je emotionele reactie in diverse situaties. Let daarbij niet alleen op je gevoel, maar ook op de fysieke reacties in je lichaam. Gevoelens brengen van alles teweeg.

Wat gebeurt er met je temperatuur? En met je stem?

Wacht een paar weken voordat je je aantekeningen terugleest. Dat geeft afstand en dat zorgt ervoor dat je beter kunt observeren. Hoe reageerde je op gebeurtenissen? Hoe heb je je gevoel verwoord? Welke invloed had het verloop van tijd op je gevoelens?

Schrijven vanuit gevoel

Kijk naar de personages in je verhalen en probeer aan te voelen in welke stemming ze verkeren. Hoe kun je duidelijk maken aan de lezer wat jouw personage voelt? Maak gebruik van de kennis die jouw gevoel-dagboek je heeft opgeleverd. Laat gevoelens resoneren in de stem, in de woorden en in de lichaamstaal.

Zorg ervoor dat je je niet verliest in alle gevoelens die een personage zou kunnen hebben. Overdrijf niet, je lezer wil geen tranenthee, maar een goed verhaal. Dat geldt ook als het waar gebeurd is.

Zo wordt het concreet

Probeer tijdens het schrijven de scène en de personages vóór je te zien. Kijk naar de film en beschrijf wat je ziet. Zo hoef je geen woorden te gebruiken als ‘verdrietig’ of ‘boos’. Dat begrijpt de lezer dan zelf wel. Daardoor wordt het lezen ook spannender.

Wanneer je naar je personages kijkt en hun gevoelens voor jezelf benoemt, bedenk dan ook welke houding je personage aanneemt en hoe zijn kleding eruit ziet. Misschien laat hij zijn schouders hangen, zit zijn stropdas scheef of verraadt zijn blouse angstzweet. Het is goed om tijdens de eerste versie van je verhaal schetsmatig te schrijven. Dat maakt het schrappen in een later stadium gemakkelijker.

Schrijven is doen!

Ga het doen: houd een gevoel-dagboek bij en leer daarvan. Ik zou het heel tof vinden als je daarna terugkomt naar deze blog en je ervaringen deelt. Het maakt niet uit wanneer. Je kunt deze blog vinden als je in het zoekvenster ‘gevoel’ intikt.

Tip: zet tijdens het brainstormen en later tijdens het schrijven muziek op die past bij het gevoel waar je je op richt.

Hoe zet jij gevoel in?

  •  Vind je het gemakkelijk om in de scène te laten zien hoe jouw personage zich voelt? We willen het weten!
  • Heb jij een goede manier om in de stemming te komen die nodig is om het gevoel van je personage te beschrijven? Deel die hieronder.

Schrijf je vragen of bijdragen in het antwoordveld hieronder. Laten we elkaar inspireren!

GEDEELD GASTBLOG – door Aukje-Tjitske Dieleman en Marjon Cosijn

Semper Scribo is het veelzijdige tekst- en redactiebureau van Aukje-Tjitske Dieleman-Hovinga. Ze schrijft en redigeert vooral voor bedrijven, maar ook voor niet-commerciële instellingen. De naam ‘Semper Scribo’ betekent ‘Altijd schrijf ik’ en geeft al aan dat dit tekst- en redactiebureau geboren is uit passie. Altijd is ze met woorden, zinnen, schrijfstijl en grammatica in de weer.