Schrijven is …je laten kennen

OSMC-gastblog door Hetty Kleinloog

‘Schrijven vind ik rot
ik erger me kapot
o pardon, dat mag ‘k niet zeggen,
maar ik vind het toch een lot,
maar er is één ding dat ik toch zou willen schrijven:
anti-luchtvervuiling!’

Dit schreef ik toen ik tien was. Het was een liedtekst uit mijn eerste ‘musical’: Minister Luns en Malle Pietje. Mijn vriendinnetje Corrie Bonte en ik voerden het samen op en waren apentrots op onze prestatie. Natuurlijk, ik voelde wel dat ‘anti-luchtvervuiling’ een beetje in de zin gepropt was, maar verder werd ik niet gehinderd door enige voorkennis over het schrijversvak. Ik wist alleen dat ik schrijven leuk vond en dat ik iets wilde vertellen. Anti-luchtvervuiling.

Zoveel veranderd is dat kleine schrijvende meisje van toen eigenlijk niet. Ik zet nog steeds woorden op papier en ik wil nog steeds schrijven over wat me raakt.

Schrijven over wat je raakt

Mijn romancyclus, de Volle-Trilogie, om maar een voorbeeld te nemen, gaat over ouder worden en nieuwe uitdagingen aangaan, over het ingewikkelde van de liefde, over wat kunst en wat natuur met je doet, over goed en kwaad, over kiezen wie je wil zijn.
Ik schrijf over wat mij bezighoudt en laat me inspireren door wat me aan het denken en aan het voelen zet.

Een paar maanden geleden zaten drie fitte bejaarden aan tafel bij Pauw. De oudste was een vrouw van 100, die nog golfde en bridgete en zeer helder van geest was. Wat het geheim was om prettig oud te worden? werd er aan de drie gevraagd. Daar hoefden ze niet lang over na te denken: vriendschap. En als je zo oud wordt dat iedereen om je heen doodgaat of dement wordt: het sluiten van nieuwe vriendschappen.

Aha, denk ik dan, vriendschap, wat vind ik daarvan, hoe belangrijk is dat voor mij en wat wil ik erover kwijt?

Wat wil ik erover kwijt?

Ik denk dat elk boek met deze vraag zou moeten beginnen: wat wil ik over vriendschap, liefde, dood, luchtvervuiling, de natuur, of welk onderwerp dan ook, vertellen? Niet: ‘wat is in?’ of ‘hoe schrijf ik een bestseller?’ Of, erger nog: ‘wat vindt de lezer leuk?’  Ik ben ervan overtuigd dat je als schrijver op zoek moet gaan naar wat jou beweegt. Jouw bestaan is uniek en authentiek, waarom zou je juist dat niet – van kop tot teen, van lurf tot klad – inzetten?
Of ik nu een toneelstuk, soapaflevering, Jan Jans & de kinderen strip, een liedje voor Kinderen voor Kinderen of een libretto voor de Maria Magdalena Passie schrijf, het begint allemaal met die ene vraag: wat wil ik vertellen? Als dat antwoord gevonden is, begint de wonderlijke mix van hart, hoofd, intuïtie, levenservaring en noodzakelijkheid te borrelen, als in een pot vol toverdrank. Dat is telkens weer het begin van het unieke schrijfproces.

Over liefde en dood zijn al miljoenen verhalen geschreven. Door op zoek te gaan naar een particuliere drijfveer, wordt daar een gegarandeerd origineel verhaal aan toegevoegd. Maar dat is niet altijd even makkelijk.

Laat je kennen

Liebe wird aus mut gemacht, zong Nena in Irgendwie, irgendwo, irgendwann. Ik denk dat dat ook voor verhalen geldt, dat ze uit moed worden gemaakt. Als je jezelf als bron neemt, ook als je fictie schrijft, laat je jezelf altijd een beetje kennen.

Dat is eng. Dat is mooi. Maar bovenal maakt dat het leven en het schrijven de moeite waard.

Hendrika (Hetty) Kleinloog (Amsterdam, 24 juni 1958) is scenario – en toneelschrijver, tekstdichter, romanschrijver, dramadocent en regisseur.

Van 1984 tot 1988 studeerde zij aan de Theaterschool Amsterdam, de parttime opleiding Docent Drama. Als afstudeerproject richtte zij Theatergroep Mevrouw Jansen op. Bij deze theatergroep was zij tot de opheffing in 2009 creatief leider, auteur, regisseur en tekstdichter.
Ook voor diverse andere theatergroepen heeft zij toneelstukken geschreven.
Vanaf 2000 schrijft Hetty televisiedrama. Zij werkte als dialoogschrijver, storyliner en eindredacteur mee aan tv-series als ONM, Lotte (Talpa), SpangaS (NCRV), Malaika (RTL5), Tita Tovenaar (AVRO), De Spa (Talpa), GTST (Endemol), De Kameleon (KRO/NCRV) en aan diverse bedrijfsfilms en transmediale producties.
Bij Spangas vormde zij onderdeel van het kernteam en was zij vanaf de start in 2007 tot juli 2015 storyliner en eindredacteur.

Als tekstdichter schrijft Hetty liedteksten voor diverse muziektheatervoorstellingen en libretto’s (Maria Magdalena Passie). In 2013 heeft zij in opdracht van Egon Kracht teksten voor Het Oog van Leonardo, een muziekvoorstelling over Leonardo da Vinci, geschreven.

Vanaf 1992 geeft Hetty les, onder andere als docent Drama en Creatief schrijven aan het ROC van Amsterdam, de opleiding Theater. Zij geeft op diverse locaties in binnen – en buitenland cursussen Creatief schrijven en ze is docent Scenario, Poëzie en Basis Creatief schrijven aan de Schrijversacademie.

In 2014 kwam haar jeugdroman Vuurwerk uit. Dit Spangasboek was genomineerd voor de Hotze de Roosprijs en stond op de tiplijst van de Nederlandse Kinderjury 2015.
Haar roman Volle Bloei is door Uitgeverij Marmer op 8 juni 2018 uitgegeven, de kerstnovelle Een goede kerst kwam in december 2018 uit.
De roman Volle Kracht, het tweede deel van de Volle trilogie, ligt vanaf oktober 2019 in de winkel.
Tevens schrijft zij met Wim Peters aan de thriller Kauffmann&Kauffmann.