Wat moet je als schrijver nou toch met een literair agent?

OSMS-gastblog door Hanneke Tinor-Centi

Er wordt mij met regelmaat gevraagd wat een literair agent nu eigenlijk doet. In deze blog ga ik jullie met plezier uit de doeken doen wat literair agentschap nou precies inhoudt.

Voor een literair agent begint het met lezen

Voor een auteur begint alles met schrijven, voor een literair agent begint het met lezen. Wanneer ik word benaderd door een auteur met de vraag of ik hem of haar wil vertegenwoordigen, dan ‘moet’ ik natuurlijk eerst het manuscript van die auteur lezen, anders is het vanzelfsprekend niet mogelijk om de auteur goed te vertegenwoordigen.

Bovendien moet ik zelf een positieve indruk van het manuscript hebben. Vervolgens gaan we met elkaar in gesprek over zijn zijn/haar wensen (bijvoorbeeld m.b.t. een uitgever) en gaan we beoordelen of die wensen reëel zijn.

Een literair agent zoekt een uitgever voor je

Uitgeverijen verlangen vandaag de dag, bij de toezending van een manuscript, in vrijwel alle gevallen een synopsis. Wanneer de auteur nog geen synopsis heeft geschreven, dan doe ik dat. Ik selecteer daarna een drietal uitgevers waarvan ik meen dat de auteur en zijn/haar werk daar goed zullen passen en die benader ik.

Wanneer een of meerdere van deze uitgevers interesse toont, dan ga ik met hen in overleg. In sommige gevallen bespreek ik slechts de belangstelling en doet de auteur de contractonderhandelingen vervolgens zelf, maar in andere gevallen onderhandel ik ook voor ‘mijn auteur’.

[bctt tweet=”Als literair agent ben ik continu op zoek naar talent: ik weet dat ik veel kan betekenen. #OSMS-gastblog @HannekeTC” username=”marjonsarneel”]

Waar gaan de onderhandelingen over?

Dat gaat dan over het aanbod van die uitgever. Hoeveel royalty’s betaalt hij, vragen zij een investering van de auteur en is er sprake van een voorschot (bij debuterende auteurs is dat overigens meestal niet het geval), wat zijn hun marketinginspanningen etc. De resultaten van deze onderhandelingen worden gevat in een conceptcontract en dat bespreek ik met de auteur. Zijn er meer gegadigden, dan adviseer ik mijn cliënt in zijn of haar keuze.

Het is overigens wel verstandig dat er –voor er een definitieve overeenkomst is- een kennismaking plaatsvindt tussen uitgever en auteur. De zogeheten ‘klik’ is namelijk uiterst belangrijk voor een goede samenwerking.

Een literair agent doet nog meer!

Voor zover de vertegenwoordiging richting uitgevers en het primaire werk van een literair agent. In veel gevallen gaat de samenwerking echter verder dan dat. Want, wanneer het contract een feit is, volgt er nog heel veel werk.

Zo moet het manuscript geredigeerd worden. Sommige uitgevers doen dat zelf, velen besteden dat uit. Er moet een cover uitgezocht worden en een flaptekst geschreven. Voordat het boek wordt uitgebracht moet het natuurlijk al gepromoot worden.

Vragen?

  • Heb je nog vragen over een literair agent? Stel ze hieronder aan Hanneke Tinor-Centi. Zij beantwoordt ze graag!

Een boek verkopen begint al vroeg

Boekmarketing start niet pas ná de verschijning, maar al eerder. Lanceringen, signeersessies, het moet allemaal geregeld worden en het is een gegeven dat veel uitgeverijen tegenwoordig niet zóver gaan dat ze dat allemaal organiseren voor hun auteurs. Ook daar kan een agent dus in ondersteunen.

Na de eerste fase is het contact met de auteur veelal uitgegroeid tot een vertrouwde samenwerking en weet je wat je aan elkaar hebt. Voortzetting van deze samenwerking is derhalve niet alleen plezierig, maar ook efficiënt.

Literair agent: een beroep waar ik blij van word!

Kortom, ik ben als literair agent continu op zoek naar literair talent en het geeft een waarlijk euforisch gevoel wanneer ik een manuscript in handen krijg en al na enkele pagina’s in de gaten heb dat het een pareltje is!

Ik prijs mij gelukkig dat ik al diverse auteurs gekoppeld heb aan een uitgever waar zij zich thuis voelen. Ik ben er bovendien heel trots op dat met de meesten van hen onze samenwerking ook na het zetten van de handtekening bij de uitgever verder ging.

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi is, naast enthousiast boekrecensent, eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing. Via haar bureau adviseert en ondersteunt zij het bedrijfsleven bij communicatievraagstukken en –problemen. HT-C Communicatie en Marketing heeft bovendien een expliciet aanbod voor de boekenbranche. Ondersteuning bij het vinden van een geschikte uitgever, het schrijven van een synopsis, persbericht, flaptekst, ondersteuning bij de boekmarketing. Kortom, een legio aan mogelijkheden voor auteur of uitgever.  Je kunt Hanneke Tinor-Centi volgen via FacebookTwitter en LinkedIn.