Waarom je als auteur ook ondernemer moet zijn

OSMS-gastblog door Denise Hulst

Wil je een succes van je boek maken, dan is het omarmen van de zakelijke kant van je schrijverschap een nuttig iets.

Voor veel auteurs is dit een noodzakelijk kwaad en voor andere auteurs ‘iets dat erbij hoort’.

Een andere groep auteurs vindt het leuk. Deze auteurs ontwikkelen een strategie die uiteindelijk resultaat oplevert: een stevig auteursplatform waardoor zij veel boeken verkopen en meerdere inkomensstromen realiseren. Zij zien het resultaat van hun inspanningen dus terug in de verkoopcijfers van hun boek.

Een succes maken van je boek

Stel dat je dat ook wilt: een succes maken van je boek …dan helpt het om daar van tevoren goed over na te denken en een route voor jezelf uit te stippelen.

Stel dat je doel is ’Succesvol worden met mijn boek en veel boeken verkopen’, dan is de eerste stap het bouwen van een stevig auteursplatform.

Een auteursplatform is een verzameling van mensen, organisaties en platforms die allen fan van je zijn en op hun eigen manier bijdragen aan het succes van je boek, zoals:

  • je potentiele lezers
  • bloggers
  • vloggers
  • recensenten
  • journalisten
  • online media die raken aan jouw thema
  • social media platforms waar jouw lezersgroepen zitten
  • familie
  • vrienden
  • je bestaande lezers
  • je dedicated fans

Jouw naamsbekendheid

Al deze mensen, organisaties en platforms dragen ieder op hun manier bij aan jouw naamsbekendheid en aan jouw zichtbaarheid. Ze komenvoor je in de benen op het moment dat je aandacht wilt voor je boek: bij de lancering van je boek en bij alle activiteiten die je daarna rond je boek onderneemt.

Wil je met je auteursplatform gericht kunnen communiceren, dan moet je ze eerst uitnodigen om bij je aan te haken.

‘A’ staat voor Aanhaken

Aanhaken is de eerste stap die je zet als je gaat bouwen aan je auteursplatform.
Aanhaken is zorgen dat je zichtbaar wordt voor je potentiele lezers en kopers van je boek.
Aanhaken betekent dat je potentiele lezers letterlijk bij je aan kunnen haken.
Aanhaken is het bouwen van je e-maillijst.

Waarom is ‘Aanhaken’ zo belangrijk?

Veel auteurs denken dat als ze actief zijn op social media, dit helpt bij het verkopen van hun boek. Voor sommige auteurs zal dit zo zijn, maar voor de meeste auteurs is dat niet voldoende. De beste resultaten worden altijd nog geboekt door auteurs die een grote e-maillijst hebben, omdat veel mensen bij hen aangehaakt zijn.

Als je een post plaatst op social media dan wordt deze post gemiddeld door zo’n 2 % van je volgers gelezen. Je moet dus heel erg veel volgers hebben voordat je via social media veel boeken verkoopt.

Als mensen bij jou aanhaken doen ze dat omdat ze nieuwsgierig zijn naar het thema van je boek. Of naar jou. En in het beste geval naar jou én naar je boek.

Dat betekent dat als jij met hen via e-mail communiceert, het grootste deel van je aanhakers je mail zal lezen. Het openingspercentage van e-mails ligt namelijk tussen de 20 en de 40%.

[bctt tweet=”Je boek lanceren garandeert geen goede verkoop. Je hebt een auteursplatform nodig. @denisehulst in OSMS-gastblog.” username=”marjonsarneel”]

Een snelle rekensom

Stel je hebt 2000 volgers op Twitter. Als je een post plaatst, ziet ongeveer 2 % van je volgers deze post. Dat zijn dus 40 mensen die je bericht lezen.

Als je 2000 mensen op je e-maillijst hebt staan, en het zijn allemaal mensen die echt geïnteresseerd zijn in je boek, dan kan het aantal mensen dat je mail opent en leest, oplopen tot 50% of meer. Stel dat het iets minder is, zo’n 35%, dan zijn dat nog altijd 700 mensen die jouw bericht lezen.

Nu de volgende stap: van de mensen die je bericht lezen over je boek, gaat gemiddeld 1% tot actie over. En met actie bedoel ik: je boek kopen als je aankondigt dat je boek verschenen is.

1% van de 40 mensen die je bericht op Twitter voorbij zien komen is …0,4. Nog geen half mens.

1% van 700 is 7: 7 mensen van je emaillijst zullen je boek kopen.

Zó werkt dat

Hoe komt dat? Mensen die aangehaakt zijn bij jou en zich in hebben geschreven op je e-maillijst, kiezen daar bewust voor. Ze zijn oprecht geïnteresseerd. Dat betekent dat als ze een bericht van jou ontvangen in je inbox, dit in de meeste gevallen ook zullen lezen.
Je bericht blijft namelijk in de inbox zitten totdat ze het gelezen hebben of verwijderd.

Social Media berichten verdwijnen in de stroom. Je ziet ze gewoon niet meer. Social media is heel vluchtig.

Wil jij een succes maken van je boek en de regie met je potentiele lezers zelf in handen hebben? Zorg dan dat mensen bij je kunnen Aanhaken.

 

Denise Hulst is auteur en ondernemer. In de afgelopen 20 jaar schreef zij als ondernemer 11 non-fictie boeken, waaronder enkele bestsellers en eversellers. Al haar titels werden uitgegeven door grote uitgeverijen. Zij is moeder van twee kinderen en hoofdkostwinner.

Sinds 1 juni 2017 is Denise Hulst fulltime zakelijk auteurscoach voor auteurs die veel boeken willen verkopen en meerdere inkomensstromen rond hun boek op gang willen brengen. Je kunt Denise volgen op Twitter of op Facebook. Meer informatie vind je via haar website.

Klik hier om 53 boekmarketingtips te ontvangen van Denise Hulst waarmee je direct aan de slag kunt