Zakelijk(e) teksten schrijven: net even andere koek!

OSMC-gastblog door Karen Brom

Creatief schrijven en zakelijk schrijven, het zijn de twee dingen waarmee ik mijn dagen vul. Het een is vooralsnog een hobby en met het ander verdien ik mijn brood: ‘tekstschrijven in opdracht van’. Ben ik een bofkont of niet? (de hele dag schrijven, joehoe!) Het is afwisselend, vraagt om creativiteit, soms is het een hele puzzel en met veel verschillende opdrachtgevers is het nooit saai.

Zakelijk schrijven vraagt nog meer creativiteit

Oké, het onderwerp en het doel van de tekst zijn van tevoren bepaald, maar het is zeker net zo leuk als het schrijven van een spannend verhaal, een lief gedichtje of een hilarische column die helemaal ontsproten zijn aan mijn eigen brein. Het schrijven van tekst voor zakelijke doeleinden mag dan wat minder vrijheid bieden, juist voor dit soort schrijfsels heb ik mijn creativiteit extra hard nodig. En daar zit ‘m nou precies de uitdaging.

Veel lezers zijn ‘koppensnellers’

Want of het nou gaat om een teksten voor een website of het schrijven van een aantrekkelijk nieuwsbrief; lezers zijn meestal koppensnellers en is het mijn taak om de lezer te interesseren, te informeren en als het even kan ‘te pakken’ en ervoor te zorgen dat ze doorlezen, een website gaan bezoeken en, daar aangekomen, snel vinden wat ze zoeken en doorklikken.

Voor het schrijven van een dergelijke tekst is in beginsel maar een ding belangrijk: voor wie schrijf ik de tekst? Wie is de lezer, wie wil mijn opdrachtgever bereiken?

Het gaat om de tone of voice

Mezelf verplaatsen in de doelgroep, daar begint het mee. Het bepaalt de tone of voice, de manier waarop je toespreekt. Spreek ik de lezer aan met ‘u’ of is het beter om gewoon ‘je en jij’ te zeggen? Moet het hip of liever een beetje formeel? En hoe zit het met vakjargon? Kan ik ervan uitgaan dat de lezer begrijpt waarover ik schrijf als ik jargon gebruik of moet het meer in algemene termen?

‘We willen graag dat het net even anders wordt dan wat je overal leest in onze branche’

Al met al is schrijven voor een ander elke keer weer een uitdaging. Eentje die ik altijd weer graag aanga. Omdat ik me vooral richt op het schrijven van goede content voor het internet heb ik me gespecialiseerd in SEO (Search Engine Optimization, dat betekent heel in het kort dat je door de tekst die op je website staat, goed gevonden wordt in Google als er naar je product of dienst gezocht wordt).

Een hoop overeenkomsten met creatief schrijven

Tegenwoordig is het maken van een website een fluitje van een cent, het vullen met tekst die de lezer niet verveelt is een ander verhaal. Het moet bondig maar niet te kort, duidelijk, en qua spelling natuurlijk foutloos zijn. Al met al zijn er een hoop overeenkomsten met creatief schrijven: schrijven is schrappen is er zo een. En ook geldt, de tekst een dagje laten rusten en herschrijven. Want vergis je niet, ook deze tekst is niet in een keer geschreven.

Wil jij een eigen auteurswebsite?

Schrijf je zelf en verdienen jouw verhalen een eigen website? Doen! En lukt het niet helemaal alleen? Zowel met het maken ervan als het schrijven van de tekst over jouw mooie schrijfsels of je profiel (ik weet hoe lastig dat is, ik schrijf liever jubelend over een ander dan over mezelf), help ik je graag.

We willen graag van je weten:

  • Heb je al een website?
  • Wat zet jij erop?
  • Hoe zorg je voor reacties?

Reacties en vragen zijn meer dan welkom. We denken graag met je mee.

Karen Brom studeerde kort informatica, was heel lang makelaar-taxateur, maakte uiteindelijk van een passie haar werk en werd (tekst)schrijver. Ze schrijft columns en redactionele artikelen voor de Zaanse krant De Kameleon, schreef een ultrakort verhaal dat gepubliceerd werd in de verhalenbundel ’55 Woordenverhalen’, won de publieksprijs van een wedstrijd die Creatiefschrijven.be uitschreef (‘Schrijf de zin van je leven..’) en schreef een kort verhaal voor de bundel ’19 x Soms Niet’ die eind april gelanceerd wordt.

Sinds augustus 2017 werkt ze fulltime als freelance tekstschrijver en schrijft ze ook zakelijk(e) teksten die geschikt zijn voor allerhande doeleinden (van nieuwsbrief tot brochuretekst) maar met name content voor websites. Ze is moeder van zoons Bob en Toon, heeft een LAT-relatie, werkt druk aan een manuscript en geeft het leven een dikke 8.

Alle info over haar tekstbureau vind je op www.karenbrom.nl en je kunt haar heel sociaal volgen op Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram.